Digital skyltning i butik
Digital skyltning, eller digital signage, i butik och detaljhandel blir allt mer populärt i takt med att tekniken utvecklas. Många av de digitala skärmar som finns på marknaden idag stödjer avancerade funktioner, samtidigt som de är mycket enkla att både hantera och anpassa. När det kommer till att informera om kampanjer och prissättning kan du komma långt med en skylt i print, men det är också där det stannar. Med digitala skyltar i butiken kan du engagera och nå ut till kunden på en helt annan nivå, jämfört med en analog skylt i papper eller plast. Läs vidare för att ta reda på varför digital skyltning i butiken lönar sig, samt vilka positiva effekter det kan medföra för kundupplevelse och merförsäljning.
Vad är digital signage?
Så vad är egentligen digital signage? Vi kan börja med att säga att handel och digital signage verkligen går hand i hand. Här är möjligheterna i princip oändliga, och ett utanför-boxen-tänk är alltid tillåtet. För dig som funderar på att ta din verksamhet till nästa nivå, oavsett om det handlar om en enstaka butik eller större butikskedja, är digital skyltning rätt väg att gå. Digital signage är kort och gott professionella skärmar som presenterar digitala budskap. Det finns skärmar som används för att enbart presentera och engagera, samt interaktiva pekskärmar som ger kunden en värdefull möjlighet att hjälpa sig själv.
Olika typer av digitala skyltar
Det finns många olika typer av digitala skyltar, beroende på vad de ska användas för och var de ska placeras. Här är några exempel på digitala skärmar och deras användningsområden:
Roof signage – digitala skyltar som hängs från tak
Roof signage är digitala skärmar som hängs från taket. Dessa kan placeras ovanför produkter, bakom kassan eller längs med gången i butiken, och användas för att t.ex. visa särskilda kampanjer, inspirera och locka kunden att gå vidare till nästa butiksavdelning.
Väggmonterade skyltar
Digitala skärmar som monteras på väggen i butiken, skyltfönster, provrum eller bakom kassan. Dessa skyltar kan visa nyheter, kampanjer, inspirerande innehåll eller information om en produkt. Digital signage i skyltfönster kan göra enorma skillnader, eftersom de kan locka in kunder som egentligen inte hade tänkt besöka butiken från början.
Golvstående skyltar
Interaktiva digitala skärmar på stativ är en mycket stor hjälpreda i högt trafikerade butiker, där personalen inte alltid har tid att hjälpa kunden. Pekskärmen kan användas som självhjälpsstation, integrerad e-handel, visa var produkter finns eller presentera nyttig information om en specifik produkt.
Fördelar med digital skyltning i butik
Det finns många fördelar med digital skyltning i butiker, utöver de funktioner vi redan listat ovan. Visste du att statistik visat att 8/10 som går in i en butik gör det på grund av att en digital skylt fångat deras intresse? Hela 40% av alla kunder säger även att digital skyltning fått dem att köpa en produkt tack vare att relevant information visats nära produkten i fråga.
”Visste du att statistik visat att 8/10 som går in i en butik gör det på grund av att en digital skylt fångat deras intresse?”
Fördelar med digital signage i butik och handel:
- Får fler kunder att besöka butiken, samt stanna i butiken under längre tid
- Ökad merförsäljning och impulsköp
- Du kan byta skyltar och kampanjer på sekunder
- Möjlighet att planera med tidsinställd skyltning
- Bättre kundupplevelse och trovärdighet
- Möjlighet att promota och samköra med sociala medier
- Ett sätt att underhålla kunden
Vill du veta mer om digital skyltning?
Är du osäker på vilken lösning som är den bästa för dig och din verksamhet? Tveka inte att ta kontakt med oss på Tekniklagret. Vi kan allt om digital skyltning och guidar dig mer än gärna genom processen. Ring oss direkt på 0491-22222, skicka ett mejl till info@tekniklagret.se eller använd vårt kontaktformulär. Vill du ta en närmare titt på vårt sortiment för digital skyltning för butik & handel hittar du det här.